lewy trójkąt prawy trójkąt
Wiele poziomów komunikacji
lewy trójkąt prawy trójkąt

Zakres inwestycji

Nowy podziemny dworzec będzie kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi. Tory kolejowe będą ulokowane 16,5 metra pod powierzchnią terenu. Stacja będzie posiadała cztery perony i osiem torów. Projekt przewiduje także powstanie dwuprzestrzennego tunelu: dla ruchu dalekobieżnego, regionalnego, aglomeracyjnego oraz dla kolei dużych prędkości. Długość budynku dworca wyniesie 350 m (dotychczas 70 m), a szerokość 85 m (obecnie 16 m). Zmodernizowana stacja będzie w stanie odprawić 20-krotnie więcej pasażerów niż obecnie (nawet do 200 tys. dziennie).

Nowoczesny dworzec stanie się częścią multimodalnego węzła komunikacyjnego, który w centrum miasta połączy kolei aglomeracyjną ikonwencjonalną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz prywatny transport samochodowy.

Po północnej stronie stacji wybudowane zostaną trzykondygnacyjne podziemne parkingi dla samochodów typu „Parkuj i jedź” oraz parking dla rowerów. 8 metrów poniżej poziomu terenu znajdować się będzie dworzec autobusowy. Na tym samym poziomie przebiegać będzie sieć podziemnych ulic mająca skomunikować dworzec z otoczeniem.

System drogowy wokół dworca zostanie znacznie przebudowany. Dojazd do dworca kolejowego Łódź Fabryczna zapewniony będzie ulicami: P.O.W, Składową i Węglową. Od północy powstanie dojazdowa droga do stacji poprowadzona po śladzie ulic Składowej, Węglowej i POW pomiędzy ulicą Kilińskiego i projektowanym przedłużeniem ulicy Uniwersyteckiej. Powstaną również nowe przystanki i trasy tramwajowe.

Tak przebudowany dworzec umożliwi włączenie do projektowanej w przyszłości obsługi linii średnicowej, przebiegającej pod centrum Łodzi prowadzącej pociągi regionalne i pociągi dużych prędkości. By linia powstała konieczny jest dodatkowy układ podziemnych tuneli, łączący Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską. Szybki pociąg, relacji Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław skróci podróż pomiędzy stolicą a naszym miastem do ok. pół godziny, przyspieszając znacząco dojazd do Wrocławia i Poznania, i dalej - do Pragi i Berlina.

Zakończenie planowanych przez planowanych inwestycji kolejowych pozwoli na odciążenie zakorkowanych w godzinach szczytu łódzkich dróg. Łódź ma stać się jednym z najlepiej skomunikowanych ośrodków w kraju.